هزینه حمل؛ چالش اصلی بازار سیمان

به گزارش ایران عکس، دبیر انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه گاز 45 کارخانه قطع شده، گفت: قیمت مازوت 3 برابر گاز است و هزینه حمل هم 32 درصد گران شده است، از این رو باید مجوز افزایش دوباره قیمت را از وزارت صمت بگیریم.

هزینه حمل؛ چالش اصلی بازار سیمان

عبدالرضا شیخان در خصوص شرایط سیمان در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه 15 هزار و 500 تومان است. قیمت هر کیسه را برای مصرف نماینده 19 هزار و 500 تومان اعلام نموده اند ولی عامل فروش اگر بخواهد خیلی در حق مشتری لطف کند، هر کیسه را 22 هزار و 500 تومان می فروشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه نمود: هر چه قیمت را سرکوب نمایند این اتفاق می افتد؛ اگر هر کیسه درب کارخانه 15.500 تومان است اما در ادامه ارزش اضافه نموده، کرایه حمل، سود عامل و … دارد، به زور که نمی گردد قیمت گذاری کرد؛ به عنوان نمونه هزینه حمل فقط در آبان ماه 32 درصد گران شده که قطعاً بر قیمت نهایی تأثیرگذار می گذارد.

وی ادامه داد: کارخانه ها در 7 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان توزیع سیمان در بازار داخلی را 18.6 درصد افزایش داده اند. این افزایش توزیع باید به دنبال افزایش ساخت وساز باشد اما این گونه نبوده است.

دبیر انجمن سیمان گفت: قبلاً کارخانجات به دلیل هزینه مناسب حمل، سیمان را از مناطق پرفراوری به مناطق پرمصرف می بردند اما هم اکنون به دلیل هزینه بالای حمل کارخانجات نمی توانند این کار را انجام دهند و عامل فروش هم همانگونه که گفته شد اگر بخواهد کمترین قیمت را به مشتری بدهد، 22 هزار و 500 تومان در هر کیسه است.

شیخان در خصوص کمبود سیمان در بازار گفت: کمبود سیمان وجود ندارد بلکه به دلیل عدم جابجایی ناشی از افزایش کرایه حمل، سیمان در بازار کم است اما فراوری کم نشده است.

مازوت هزینه را بیش از قبل بالا برده است

وی با بیان اینکه 77 کارخانه سیمان در کشور داریم، اضافه نمود: چند روز است که گاز 45 کارخانه را قطع نموده اند. وقتی گاز را قطع می نمایند باید مازوت بدهند. سال گذشته مصوبه دولت بود که مازوت را با نرخ یارانه ای به کارخانجات بدهند؛ در حالی که قیمت مازوت یارانه ای 3 برابر گاز است. لیتری 300 تومان دم مخازن می دهند که با 130 تومان هزینه حمل، در نهایت لیتری 420 تا 430 تومان قیمت مازوت می گردد.

دبیر انجمن سیمان گفت: هنوز فراوری در این 45 کارخانه متوقف نشده اما اگر مازوت نگیرند، فراوری متوقف می گردد.

وی در خصوص افزایش قیمت سیمان، اضافه نمود: باید مجوز افزایش قیمت را تا انتها سال بگیریم. تفاوت قیمت مازوت و گاز روی قیمت تمام شده هر تن سیمان 40 هزار تومان اثر می گذارد. آیا فراورینمایندگان باید از جیب خودشان بگذارند؟ کارخانجات نقدینگی ندارند که از جیب خودشان بدهند.

شیخان ادامه داد: فراورینماینده گاز را مصرف می کرد بعد از یک ماه پول را می داد اما برای مازوت، پول را باید همان ابتدا بدهد، هزینه حمل مازوت را هم باید پیشاپیش پرداخت کند، این مسائل در شرایطی است که کارخانجات مشکل شدید تأمین نقدینگی دارند.

وی گفت: علاوه بر این گفته اند که برای اطمینان در خصوص استفاده درست از مازوت، کارخانجات باید برای تفاوت قیمت یارانه ای مازوت (300 تومان) با فوب خلیج فارس (6 هزار تومان) ضمانت بانکی بدهند. یعنی در سال جهش فراوری بر سر فراوری می زنند.

شیخان توضیح داد: قرار بود قیمت گذاری سیمان توسط انجمن با هماهنگی وزارت صمت انجام گردد، اما هنوز نتوانسته ایم در این زمینه با مسئولان وزارتخانه جلسه ای ترتیب دهیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1338

به "هزینه حمل؛ چالش اصلی بازار سیمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه حمل؛ چالش اصلی بازار سیمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید